Syarat-syarat yang menjadikan air musyammas itu makruh ada sembilan, maka sekiranya kurang syarat walaupun hanya satu, maka hilanglah hukum makruh menggunakan air tersebut, dan syarat-syarat itu terkumpul dalam rangkap syair yang ditulis oleh sebahagian ulamak:
قد كرهوا مشمسا تأثرا
حالة تأثير لحي قررا
ان في اناء منطبع لا نقدي
بوقت حر لا بوقت برد
ببدن ببلد الحر و لم
يكن معينا و لم يخش الالم
Secara ringkas, syarat-syarat itu adalah:
1- Air itu terkesan dengan kepanasan matahari.
2- Yang menjadikan air itu makruh adalah hanya ketikamana air itu digunakan dalam keadaan ia terkesan dengan kepanasan matahari, yakni ketika ia sedang panas.
3- Air itu digunakan keatas sesuatu benda yang hidup.
4- Air itu berada dalam bekas yang diperbuat dari barang galian seperti besi dan tembaga dan timah, melainkan emas dan perak.
5- Air itu menjadi musyammas ketika waktu panas.
6- Air musyammas itu berada di negeri-negeri yang dikenali dengan kepanasan suhunya seperti Tanah Hijaz dan Hadramaut.
7- Terdapat air lain selain air musyammas tersebut yakni penggunaan air musyammas itu boleh dielakkan.
8- Ketika air itu digunakan, tidak dikhuatiri bahwa ia akan menyebabkan kesakitan, maka sekiranya terdapat risiko dan dikhuatiri akan menyakiti sesuatu yang hidup, maka hukum untuk bersuci dengannya jatuh kepada haram.
Sebab kemakruhan air musyammas:
Bekas air musyammas tersebut akan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan, dan bau itu boleh memudaratkan dan menyebabkan penyakit sopak. Mengikut pendapat Imam Nawawi pula, dalil itu tidak boleh digunapakai, dan beliau berpendapat bahwa air musyammas itu tidak dimakruhkan.
Sepertimana yang telah disebutkan oleh pengarang kitab Sofwah Zubad:
Pendapat yang terpilih mengenai air musyammas adalah air tersebut tidak dimakruhkan
